Αρχική > Ανακοινώσεις, Αναλύσεις, Επικαιρότητα - σχολιασμός > Διαρροή τοξικών υλικών της Ελληνικός Χρυσός στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Διαρροή τοξικών υλικών της Ελληνικός Χρυσός στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Οκτωβρίου 10, 2013 Σχολιάστε Go to comments

Σε διακομιστή επικίνδυνων τοξικών της Ελληνικός Χρυσός έχει μετατραπεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενώ καμία αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας δεν φαίνεται να κάνει σχετικό έλεγχο όσον αφορά τα επικίνδυνα υλικά που μεταφέρονται μέσα από την Θεσσαλονίκη και φορτοεκφορτώνονται εκεί. Το Σάββατο 5 Οκτωβρίου ο καπετάνιος του πλοίου paris.gr της ΜSC που μεταφέρει συμπυκνώματα μετάλλων της Ελληνικός Χρυσός  αρνήθηκε να φορτώσει containers με φορτίο της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός καθ`ότι διαπιστώθηκε σε κάποια από αυτά διαρροή τοξικών. Συγκεκριμένα ενώ είχαν φορτωθεί τα 28 από τα 128 container με τους αρσενοπυρίτες διαπιστώθηκε η διαρροή υγρών τοξικών, το φορτίο ξεφορτώθηκε στο λιμάνι και από εκεί μεταφέρθηκε με φορτηγά σε χώρο όπου η εταιρεία τα αποθηκεύει προσωρινά.

Να υπενθυμίσουμε ότι συμπυκνώματα αρσενοπυρίτη της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός όπως αποδείχτηκε και στο ατύχημα στην Ρεντίνα πριν ένα μήνα, περιέχουν τοξικά υλικά λόγω μεγάλης περιεκτικότητας σε αρσενικό άκρως επικίνδυνα για την υγεία και το περιβάλλον. Τα συγκεκριμένα συμπυκνώματα μετάλλων αποθηκεύονται στις λίμνες τελμάτων στο Στρατώνι και την Ολυμπιάδα και στη συνέχεια μεταφέρονταν μέχρι και πριν ένα μήνα στην ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης στην Σίνδο στην αποθήκη της Balkan Logistics. Το πλοίο της MSC τα μεταφέρει μέχρι το λιμάνι του Πειραιά και από εκεί με μεγαλύτερα πλοία μεταφέρονται στην Κίνα ως πρώτη ύλη για την παραγωγή διοξειδίου του θείου και θειικού οξέως. Σύμφωνα με πληροφορίες μετά το ατύχημα στη Ρεντίνα και την διαπίστωση ότι τα φορτηγά της εταιρείας «Μαγουνάκης» δεν είχαν την κατάλληλα αδειοδότηση ADR για την μεταφορά τοξικών υλικών και επικίνδυνων φορτίων, ανέλαβε την μεταφορά τους ακόμη μία εταιρεία η ΧΑΡΟΥΠΑΚΗΣ ΟΕ  η οποία αποθηκεύει τα container με τα συμπυκνώματα πιθανότατα σε δικό της χώρο αφού δεν υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος αδειοδοτημένος χώρος μέσα στο λιμάνι. Οι εργαζόμενοι της εταιρείας Χαρουπάκης ισχυρίζονται ότι δεν αποθηκεύονται τα φορτία της Ελληνικός Χρυσός σε δικό τους χώρο αλλά μεταφέρονται κατευθείαν από την Χαλκιδική στο λιμάνι. Μετά όμως από επίσκεψή μας στον διευθυντή του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ) πληροφορηθήκαμε ότι τα φορτία είναι αδύνατον να μεταφέρονται κατευθείαν από την Χαλκιδική στο λιμάνι λόγω του μεγάλου όγκου τους και των μεγάλων ταχυτήτων που απαιτεί η φορτοεκφόρτωση στα πλοία. Συνηθίζεται, όπως είπε, να αποθηκεύονται προσωρινά σε κάποιον χώρο εκτός λιμανιού και από εκεί να φορτώνονται στο πλοίο.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Έχουν γίνει οι κατάλληλοι έλεγχοι ασφαλούς μεταφοράς τοξικών και επικίνδυνων υλικών από την Χαλκιδική στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης; Εφόσον αποθηκεύονται τα υλικά προσωρινά σε ειδικό χώρο υπάρχει η κατάλληλη αδειοδότηση για αυτό δεδομένου ότι η  μεταφορά και η αποθήκευση συμπυκνώματος αρσενοπυρίτη, ενός ιδιαιτέρως τοξικού υλικού, υπόκειται στις διατάξεις της Οδηγίας SEVESO ΙΙ, που αφορά επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα και ατυχήματα που μπορούν να προκαλέσουν επιμόλυνση πληθυσμού και εκτάσεων γης; Τηρούνται οι όροι ασφαλείας συσκευασίας του φορτίου αυτού σε container και ποιος ο κίνδυνος που θα προκαλούταν για το πλοίο και το πλήρωμα αν η διαρροή αυτή δεν γινόταν εγκαίρως αντιληπτή από τον πλοίαρχο;

Να υπενθυμίσουμε ότι το γενικότερο ζήτημα μη ελέγχου της μεταφοράς τοξικού φορτίου της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός είδε το φως της δημοσιότητας στις 12 Σεπτεμβρίου με το ατύχημα στην Ρεντίνα. Το φορτηγό που μετέφερε τα συμπυκνώματα της εταιρείας σταμάτησε την μέρα εκείνη σε ένα τοπικό βουλκανιζατέρ για να επιδιορθώσει βλάβη που είχε αντιληφθεί ο οδηγός, η πόρτα του φορτηγού ήταν χαλασμένη και το ρευστό, σε ένα βαθμό υλικό, ξεχύθηκε στο έδαφος.Τότε διαπιστώθηκε ότι η Ελληνικός Χρυσός, δεν τήρησε κανέναν όρο όσον αφορά την μεταφορά του φορτίου αλλά ούτε και τους όρους για την αποκατάσταση της βλάβης. Οι αρμόδιες υπηρεσίες  συνέλεξαν τότε δέιγματα από το υλικό τα οποία εστάλησαν σε διαπιστευμένα εργαστήρια που θα αποφανθούν σχετικά με το μέγεθος της τοξικότητας του υλικού και τις συνεπαγόμενες επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων. Μετά το ατύχημα αυτό ο δήμος Βόλβης μετά από έκτακτο δημοτικό συμβούλιο που πραγματοποίησε αποφάσισε να προχωρήσει σε ασφαλιστικά μέτρα για την απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών της εταιρείας  μέσα από την κατοικημένη και ταυτόχρονα ιδιαίτερα τουριστική περιοχή του Σταυρού.

Επίσης πριν λίγες μέρες νέα καταγγελία ήρθε στην δημοσιότητα η οποία επιρρίπτει ευθύνες στο  ΥΠΕΚΑ και την Περιφέρεια  σχετικά με την μέχρι τώρα λειτουργία μονάδας αποθήκευσης επικίνδυνων τοξικών στην ΒΙΠΕ Σίνδου όπου μεταφέρονται τα συμπυκνώματα της Ελληνικός Χρυσός.  Ενώ υπήρχε η τροποποίηση του ΓΠΣ της Δημοτικής Ενότητας Εχεδώρου του Δήμου Δέλτα που απαγόρευε την εγκατάσταση νέας μονάδας «SEVESO» στην περιοχή, το ΥΠΕΚΑ υπέγραψε την περιβαλλοντική αδειοδότηση της εταιρίας BALKAN LOGISTICS που αποθηκεύει τα τοξικά αυτά συμπυκνώματα. Η παράνομη αδειοδότηση του ΥΠΕΚΑ αλλά και η παράνομη γνωμοδότηση από την Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης έγκειται στο γεγονός ότι η τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της περιοχής του 2011 απαγορεύει ρητά νέα εγκατάσταση SEVEZO.Μετά από σχετική  καταγγελία της περιφερειακής παράταξης «Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα» το ζήτημα αυτό θα συζητηθεί στην Μητροπολιτική επιτροπή της Περιφέρειας αύριο το μεσημέρι.

Αναρωτιέται λοιπόν κανείς, δεν είναι αρκετά τα «ατυχήματα» που έχουν συμβεί για να αναλάβουν οι αρμόδιες υπηρεσίες που είναι υπεύθυνες για την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των κατοίκων της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης τον έλεγχο της εταιρείας αυτής; Τι πρέπει ακόμη να συμβεί για να συνειδητοποιήσουν οι αρχές τον ανεξέλεγκτο τρόπο με το οποίο δρα η εταιρεία σε όλα τα επίπεδα;

Σταυρούλα Πουλημένη

 

***************

Αντιδράσεις για τη διαρροή τοξικών της Ελληνικός Χρυσός στο λιμάνι. Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα

 Επιβεβαιώνει πλήρως ο ΟΛΘ το δημοσίευμα μας περί διαρροής σε κοντέινερ με φορτίο της Ελληνικός Χρυσός το Σάββατο.  Όπως αναφέρει σε σημερινή ανακοίνωση του ο ΟΛΘ  «ενημερώθηκε από τον καπετάνιο πλοίου για διαρροή φορτίου σε ένα κοντέινερ. Η ΟΛΘ Α.Ε. όπως προβλέπεται από τους κανονισμούς και παγίως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις ζήτησε την άμεση απομάκρυνση του κοντέινερ από το χώρο του λιμένος». Ο ΟΛΘ δηλώνει ακόμη ότι «από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διακινούνται φορτία που επιτρέπει η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία και μόνο αυτά» καθώς και «στους χώρους της ΟΛΘ ΑΕ ούτε αποθηκεύονται, ούτε συσκευάζονται επικίνδυνα φορτία». Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν διακομίζονται επικίνδυνα με τοξικά  φορτία μιας και το υλικό της Ελληνικός Χρυσός υπόκειται στις διατάξεις της SEVESO ΙΙ που αφορά επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα. Η δημοσίευση του συμβάντος της διαρροής ήδη προκάλεσε σήμερα την αντίδραση φορέων και κομμάτων. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα πραγματοποιήσει συνέντευξη τύπου για το θέμα την Δευτέρα ενώ καταγγελία για το ζήτημα αυτό έκανε τόσο η ΔΗΜΑΡ όσο και οι Οικολόγοι Πράσινοι. Εκπρόσωποι του ΚΚΕ επισκέφθηκαν σήμερα το λιμάνι όπου ενημερώθηκαν από τις λιμενικές και τελωνειακές αρχές για το περιστατικό υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι αποδεικνύεται ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι ανεπαρκέσταση και από τη στγιμή που προκαλούνται προβληματα απο τη μεταφορα των φορτιών θα πρεπει να αναλογιστούμε το μεγεθος των προβλημάτων που θα προκαλέσει η ιδια εξόρυξη χρυσού.

Τα ερωτήματα παραμένουν παρ`όλα αυτά αναπάντητα από τις αρμόδιες αρχές. Γίνονται οι κατάλληλοι έλεγχοι σε όλα τα στάδια μεταφοράς του φορτίου αυτού από την Χαλκιδική μέχρι την Θεσσαλονίκη και το λιμάνι; Αν και εφόσον αποθηκεύονται σε ειδικό χώρο έξω από το λιμάνι πριν να φορτωθούν στα πλοία έχει αυτός ο χώρος άδεια; Μετά το συμβάν της διαρροής σε κοντέινερ στο λιμάνι τι έκανε η Περιφέρεια για να διαπιστώσει και να ελέγξει τυχόν κινδύνους από τη διαρροή αυτή;. Που πήγε το φορτίο μετά το ατύχημα αυτό; Επέστρεψε στην Χαλκιδική ή βρίσκεται ακόμη στην Θεσσαλονίκη; Τηρήθηκαν οι όροι μεταφοράς και αποθήκευσης κοντέινερ με διαρροή; Αν η διαρροή συνέβαινε στο δρόμο και όχι στο λιμάνι όπως συνέβη θα ενημερωνόταν κανείς; Το ατύχημα στη Ρεντίνα ήταν μια πρώτη απόδειξη ότι δεν υπάρχει κανένας έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Το φορτίο μεταφερόταν με φορτηγά ανοιχτού τύπου, χύδην και όχι σε κοντέινερ, χωρίς επισήμανση ADR για την μεταφορα επικίνδυνων υλικών, αποθηκευόταν σε χώρο στην ΒΙΠΕ Σίνδου στην εταιρεία Balkan Logistics και στη συνέχεια μεταφερόταν στα πλοία.

Η εταιρεία Balkan Logistics σύμφωνα και με την ίδια την Περιφέρεια λειτουργεί παράνομα καθώς δεν έχει καμία άδεια λειτουργίας. Η Balkan Logistics κατέθεσε  τον φάκελο αδειοδότησηςστις 24 Σεπτεμβρίου  λίγες μέρες μετά το ατύχημα στην Ρεντίνα που έγινε στις 12 Σεπτεμβρίου! Μάλιστα όπως ανακοινώθηκε στην σημερινή συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής της Περιφέρειας έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες κλεισίματός της.

Όπως αναφέρει συγκεκριμένα έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σε απάντηση ερωτήσεων κοινοβουλευτικής ομάδας αλλά και των περιφερειακών παρατάξεων «Αριστερή Ριζοσπαστική Ενότητα-Μπορούμε να τους σταματήσουμε» και Λαϊκή Συσπείρωση» σχετικά με το ζήτημα της διαρροής τοξικών στην Ρεντίνα η υπηρεσία « στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της  ( αδειοδότηση και έλεγχος ) της  μονάδας αποθήκευσης εμπορευμάτων και ορυκτών υλών της εταιρείας «BALKAN LOGISTICS Ε.Π.Ε.». στη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης (ΒΙ.ΠΕ.Θ.) στο ΟΤ49  Ενότητας Σίνδου  Δήμου  Δέλτα της Π.Ε. Θεσσαλονίκης  πραγματοποίησε αυτοψία στις 18.09.2013 στην μονάδα του θέματος  όπου  διαπιστώθηκαν τα εξής :

1.  Η μονάδα ήταν σε λειτουργία  και διαθέτει την ανωτέρω Α.ΕΠΟ καθώς και Πιστοποιητικό Πυροπροστασίας  με Αριθμ. Πρωτ. 10948/Φ.701.4/12.07.2013 και ευρίσκεται στην διαδικασία κατάθεσης του Φακέλου Αδειοδότησης.  ( κατετέθη Φάκελος για την συγκεκριμένη δραστηριότητα  με Α.Π. 6232/24.09.2013 )

2. Εντός της αποθήκης  επικινδύνων υπήρχε αποθηκευμένη μικρή ποσότητα ορυκτών υλών ( μακροσκοπικά   3- 4 m3  σύνολο σε δύο σωρούς )  και δεν έγινε    κατά την ώρα της αυτοψίας  ούτε παραλαβή άλλου φορτίου ούτε υπήρχαν conteiners για συσκευασία των μικρών ποσοτήτων που είχαν απομείνει.  Από τις υπάρχουσες ποσότητες ορυκτών ελήφθησαν από το κλιμάκιο δύο  αντιπροσωπευτικά δείγματα  και εστάλησαν για χημική ανάλυση .

Η Υπηρεσία μας,  σε συνέχεια των ανωτέρω και μετά την εξέταση όλων των στοιχείων θα επιβάλει  τις   προβλεπόμενες  κυρώσεις στην μονάδα σύμφωνα με την κείμενη  νομοθεσία στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της κοινοποιώντας τις ενέργειες της και σε συναρμόδιες υπηρεσίες , διότι η μονάδα δεν μπορεί να λειτουργεί χωρίς Αδεια Λειτουργίας ακόμη και εάν πληροί όλους τους  όρους της ΚΥΑ και της Μελέτης Ασφαλείας.»

Σ.Π.

************

ΠΗΓΗ/ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ:

http://www.alterthess.gr/content/diarroi-toxikon-ylikon-tis-ellinikos-hrysos-sto-limani-tis-thessalonikis

http://www.alterthess.gr/content/antidraseis-gia-ti-diarroi-toxikon-tis-ellinikos-hrysos-sto-limani-anapantita-paramenoyn-ta

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: